20120928

Birth of primitive art 3: Development of statue


A Venus statue 、reindeer horn, in Nebra, Germany 、ビーナス像

< A Venus statue made from a reindeer horn, in Nebra, Germany

Last time, we looked at the female statue and the Venus statue that were made from 35000 years ago to 15000 years ago.

We looked at the first situation that human beings hold an image in their mind and manufactures it as a statue that can be taken in hand.

This time, we look at a diversification of the female statue and some statues except a female type.

The upper Venus statue is introduced last time. A Gonnersdorf ruins are located 300 km away from the ruins that this Venus statue was found in the same Germany.

Here, one group was living in some tent on the flat ground along the Rhine only wintertime at about 15000 years ago.

In this ruins, the researcher unearthed many clay stone into which the woman image is carved by drawing line. It just resembled the touch of the Addaura Cave painting, "Birth of primitive art 2 ".

The picture was the side view that abbreviated the head and a leg. and it expressed the hand, the breast and the buttock by two outlines.

The Venus statues discovered here was completely the same as the upper Venus statue.


前回、私達は35000~15000年前に作られたビーナス像を見ました。

そこには人類がイメージを膨らまし、手に取ることが出来る像として製作する最初の様子を見ました。

今回は、女性像の多様化と、女性像以外の像を見ます。


上記像は前回紹介したものです。このビーナス像の見つかった地から西300km離れた同じドイツにゲナスドルフ遺跡がある。

ここで15000年前頃、ライン河添いの平地に集団が冬期だけ数張りのテント生活をしていた。

この遺跡から、線刻で女性が描かれている粘板岩が多く発掘された。ちょうど「原初美術の誕生1」addaura洞窟壁画のタッチに似ている。

その絵は頭と脚は省略され、手と乳房と臀部のみが2本の輪郭線で表現された側面図であった。ここで発見されたビーナス像は上記像とまったく同じであった。

ゲナスドルフ、ビーナス像、Venus 、upper Paleolithic 、 Eurasian、18000~13000 years ago


< The Venus image on the latter half of Upper Paleolithic in Eurasian Continent (about 1800013000 years ago)by「縄文時代のはじまり」小林 謙一 >

 

These are the Venus statues at last stage of the glacial epoch. These Venus statues of side view type were distributed among about 2400 km from west France to the east Ukraine.

Although it is a simple form altogether, there is individuality, respectively. A diversity of Aesthetic sense and symbolization has already arisen here. It is a culture.

The clay figure of fig.7 (Siberia) in upper figure resembles the oldest clay figure of Japan.


これらは氷河期末期のビーナス像です。これら側面観のビーナス像は、西のフランスから東のウクライナまでの約2400kmの間に分布していた。

すべてシンプルな形態ではあるが、それぞれ個性がある。ここには既に美的感覚、象徴化の文化に多様性が生じている。

図中の7マイニンスカヤ(シベリヤ)の土偶だけは、日本の縄文時代創生期の土偶(花輪台など)に似ている。
花輪台、土偶、Clay figure, Ibaraki Prefecture, 8000 years ago


< Clay figure, Ibaraki Prefecture, 8000 years ago,  5 cm in height >

動産美術、movable statues  、lion man 、horse

< Typical movable statues >

Much movable statues expect the Venus statues were also made at the glacial epoch.

Those many were the horses and bisons of hunting animals. Others were the mammoth, the lion, the bird, and the goat.

In an old thing, in a cave of southwest Germany, a horse statue was made from ivory at 35000 years ago. Fig.1 (6 cm in length)

As a unique thing, in a cave of south Germany, a lion man statue was made from ivory at 32000 years ago. Fig.2 (30 cm in height) This is the personified oldest thing and we associates it with the sphinx of Egypt. The people soon will make a god statue that fulfills their dreams.

At 20000 years ago in France, an atlatl was made of a reindeer bone. Fig.3 (25 cm in length)
The atlatl is a tool that doubled the driving distance of the spear.

Probably, a simple expressive will and a desire of prayer arise first. The esthetic pattern was established soon. Subsequently, it became a status symbol. I can guess from the sketch of the clay stone discovered at the Gonnersdorf ruins.

投槍器、atlatl 

how to use of an atlatl http://ameblo.jp/oldworld/entry-10043367018.html 

From next time, we will look at the cave painting of glacial epoch in Europe.


氷河期、動産美術はビーナス像以外にもたくさん作られた。それらの多くは狩猟動物である馬とバイソンが多く、他にはマンモス、ライオン、鳥、ヤギがあった。

古いものでは35000年前、南西ドイツの洞窟、象牙製馬、図1(長さ6cm)がある。また特異なものとしては32000年前、南ドイツの洞窟、象牙製ライオンマン図2(高さ30cm)が見つかった。これは擬人化された最古のもので、エジプトのスフィンクスを連想させる。もうすぐ人々が望む大きな力を持つ神像が誕生してくることになる。

20000年前、フランス、トナカイの骨製投槍器、図3(長さ25cm)がある。投槍器は、槍の飛距離を2倍にした道具です。

おそらく素朴な表現意欲と祈願の目的が先立ち、美的な文化様式が定着すると、やがてステイタスシンボルとなったのだろう。それがゲナスドルフ遺跡で発見された多くの粘板岩のデッサンから推察出来る。


次回から、氷河期ヨーロッパの洞窟絵画を見て行きます。




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